Spørsmål om pris/betaling:
- Hvordan har dere satt fastprisen?
Sammen med IKEA har vi jobbet oss gjennom en liste på nesten 5000 møbler/møbel-deler med estimert varighet på montering. Listen kommer fra IKEA globalt og brukes av flere andre monteringspartnere i andre land. Vi føler oss derfor trygge på at minuttene reflekterer tiden det tar å montere møbelet, sett at man har tidligere monteringserfaring med IKEA-møbler. Vi er likevel helt avhengig av å få innspill fra dere fiksere som er ute og gjør selve jobben. Legger du merke til at noe ikke føles helt riktig, så blir vi takknemlige for at du informerer oss via dette skjemaet. - Hva er minuttprisen på fasprisoppdrag?
Minuttprisen kommer an på om du er privatfikser eller bedriftsfikser. Vi har jobbet for en god minuttpris som skal motivere dere til å ta IKEA Direkte-oppdrag og kan stolt si at nesten alle fikserne våre vil få en bedre minuttpris enn de har ved timesbetaling i dag. Det blir en ny måte å arbeide på der tiden allerede er regnet ut slik at dere skal slippe å ta praten med kunde når bestillingen er underestimert - og at det blir lik pris for alle IKEA-kunder. Vi vil fortsatt reservere timer i kalenderen din for at du skal få utført oppdraget, men dette vil alltid være rundet opp til nærmeste hele time selv om oppdraget tar kortere tid å utføre. - Hva er startpris på IKEA Direkte-oppdrag?
Startpris ligger på kr 282. Dette er en pris som baserer seg på hva en fikser gjennomsnittlig har som reiseutgift på et Luado-oppdrag. Så forstår vi at enkelte oppdrag kommer til å koste mer, men at andre vil koste mindre. Denne startprisen opplever vi som rettferdig både for kunde og fikser. - Jeg er ikke fornøyd med betaling. Hva gjør jeg?
Er du en privatfikser (267 kr timen) eller bedriftsfikser som ellers opererer med en timepris på 449,25 kr, så vil du ha en høyere minuttpris med IKEA Direkte. Er du blandt de få fikserne som hadde 599,25 eller 799,25 i timepris vil du ha en lavere minuttpris ved IKEA-oppdrag.
Som nevnt i punkt 1 vil prisen regnes ut i fra minuttene det skal ta å montere de spesifikke IKEA-møblene. Vi vet at enkelte oppdrag vil være mer effektive enn andre, men er det noen minuttestimater du mener bør endres (både opp og ned) så er vi selvfølgelig åpne for å ta i mot tilbakemeldinger via skjemaet "Innspill til IKEA". - Hva gjør jeg med kjøp av materiale?
I runde 1 av IKEA Direkte vil du måtte avklare dette i chatten med kunde, deretter kreve betaling via Vipps. I runde 2 kommer vi til å lansere en egen "fyll-inn"-boks for dette når du bekrefter jobben som utført, slik at du får alt på én kvittering.
Spørsmål om jobbendringer:
- Hvordan endrer jeg tidspunkt på jobben?
Ved IKEA Direkte-oppdrag går vi (som alltid) ut i fra at du har kalenderen din oppdatert, og at du kan jobbe på tidspunktet du blir matchet med. Skulle det allikevel dukke opp noen uforutsette hendelser (både for kunde og deg), så kan vi selvfølgelig endre jobben. Fordi vi jobber tett med IKEA på kapasitet blir det viktig at vi også får oppdatert dem på det nye tidspunktet slik at vi frigjør/okkuperer ny tid. Du må derfor fylle inn skjema slik at vi får oppdatert det direkte på jobbsiden og til IKEA. Obs! Ny tid må alltid være godkjent av kunde skriftlig. - Hvorfor har jeg fått beskjed om at jobben er flyttet til et nytt tidspunkt?
Ved jobb-endringer som er et praktisk ønske fra deg eller kunde vil du/dere måtte fylle inn skjema. Vi har allikevel gjort det mulig for IKEA Kundeservice å kunne endre tid på oppdrag dersom det er leveringsforsinkelser eller andre problemer fra IKEA's side som gjør det umulig å utføre montering til planlagt tidspunkt. Du vil alltid motta en melding om dette da den nye tiden ikke nødvendigvis matcher tiden du har i kalenderen din. Bommer IKEA på ny tid vil du få instruks på hva du gjør videre. - Hva skjer om jeg kansellerer?
Kansellerer du oppdraget vil kunden motta beskjed om dette. Vi vil samtidig forsøke å finne en ny match for kunden innenfor samme tidsvindu. Finner vi ikke en ny match blir vi nødt til å kontakte kunden og finne et nytt tidspunkt med en annen fikser. Vi anbefaler derfor alltid at du heller forsøker å finne en ny tid enn å kansellere oppdraget. - Hva om jeg gjør mer enn det som står i produktlisten?
Du skal kun gjøre det som står beskrevet i produktlisten da det er dette du får betalt for. Hvis kunden ønsker montering av andre møbler har IKEA mulighet til å oppdatere produktlisten slik at prisen blir oppdatert hos deg (før jobben begynner). I fase 2 vil vi legge inn mulighet for at du kan ta ekstra betalt for arbeid som er utenfor produktlisten. For eksempel oppheng av bilder, reparasjon av en knirkete stol eller resirkulering av emballasje. Per nå vil det ikke være mulig å tilby disse tilleggstjenestene på IKEA Direkte-oppdrag, men dersom du trenger at vi oppretter et nytt oppdrag etter avtale med kunden så fikser vi det på 1,2,3! - Hva gjør vi med skap som trenger spesialtilpasning?
IKEA kommer kun til å bruke IKEA Direkte til oppdrag som ikke krever spesialtilpasning. Dersom kunden skal ha møbelet spesialtilpasset vil vi anbefale at de bestiller per time via Luado.no.
Ps! Som hovedregel vil alt som ikke står i bruksanvisningen være spesialtilpasning.
Spørsmål om hvordan man får tildelt IKEA Direkte-oppdrag:
- Hvordan blir man "anbefalt fikser"?
Å bli anbefalt fikser handler ikke bare om profilstyrken, men også om du bor nære kunden eller ikke. Vi vet at oppdrag med mindre reisevei også er mer attraktiv for deg som fikser, og derfor velger vi å legge vekt på dette i matchingen. I korthet må du: 1) Bo nære kunden. 2) Ha erfaring fra tidligere Luado-jobber med forespurt tjeneste. 3) Ha høyest profilstyrke sammenlignet med de andre i ditt område. - Hvordan får jeg IKEA Direkte-oppdrag?
For å motta IKEA Direkte-oppdrag må du være anbefalt fikser innenfor det tidspunktet kunden ønsker hjelp. Det vil si at kalenderen din bør være oppdatert med riktige datoer, men også antall timer tilgjengelig. Står du for eksempel ledig torsdag fra 17-19, men kan jobbe 17-21, så kan det være at du mister et 4 timers kvelds-oppdrag. Vi anbefaler at du går inn i kalenderen din så ofte du kan for å oppdatere!