Spørsmål om pris/betaling:
-
Hvordan har dere satt fastprisen?
Sammen med IKEA har vi jobbet oss gjennom en liste på nesten 5000 møbler/møbel-deler med estimert varighet på montering. Listen kommer fra IKEA globalt og brukes av flere andre monteringspartnere i andre land. Vi føler oss derfor trygge på at minuttene reflekterer tiden det tar å montere møbelet, sett at man har tidligere monteringserfaring med IKEA-møbler.
-
Hva er minuttprisen på fasprisoppdrag?
Minuttprisen kommer an på om du er privatfikser eller bedriftsfikser. Vi har jobbet for en god minuttpris som skal motivere dere til å ta IKEA Direkte-oppdrag og kan stolt si at nesten alle fikserne våre vil få en bedre minuttpris enn de har ved timesbetaling i dag.
Det blir en ny måte å arbeide på der tiden allerede er regnet ut slik at dere skal slippe å ta praten med kunde når bestillingen er underestimert. I tillegg blir det lik pris for alle IKEA-kunder - det tenker vi at er rettferdig. Vi vil fortsatt reservere timer i kalenderen din for at du skal få utført oppdraget, men dette vil alltid være rundet opp til nærmeste hele time selv om oppdraget tar kortere tid å utføre.
-
Hva er startpris på IKEA Direkte-oppdrag?
Startpris ligger på kr 282 og er innbakt i totalen. Dette er en pris som baserer seg på hva en fikser gjennomsnittlig har som reiseutgift på et Luado-oppdrag.
-
Jeg er ikke fornøyd med betaling. Hva gjør jeg?
Som nevnt i punkt 1 vil prisen regnes ut i fra minuttene det skal ta å montere de spesifikke IKEA-møblene. Vi vet at enkelte oppdrag vil være mer effektive enn andre, men er det noen minuttestimater du mener bør endres (både opp og ned) så er vi selvfølgelig åpne for å ta i mot tilbakemeldinger via skjemaet "IKEA Direkte - Feedback".
Vi ber deg om å ikke diskutere prisen med kunde, da dette kan oppleves forvirrende. Det sagt, så er det bare å ta kontakt med Luado, vi vil gjerne finne ut av dette sammen med deg.
-
Hva gjør jeg med kjøp av materiale?
Du skal kunne registrere materialutgifter inne på jobbsiden. Det er viktig at utgiftene er avklart med kunde på forhånd slik at det ikke oppstår uenigheter her. Obs! Det legges på 3% ut mot kunde som skal dekke betalingsgebyret fra Stripe.
Spørsmål om jobbendringer:
-
Hvordan endrer jeg tidspunkt på jobben?
Ved IKEA Direkte-oppdrag går vi (som alltid) ut i fra at du har kalenderen din oppdatert, og at du kan jobbe på tidspunktet du blir matchet med. Skulle det allikevel dukke opp noen uforutsette hendelser (både for kunde og deg), så kan du alltid endre tidspunkt inne på jobbsiden i samsvar med kunden.
-
Hvorfor har jeg fått beskjed om at jobben er flyttet til et nytt tidspunkt?
Vi har gjort det mulig for IKEA Kundeservice å kunne endre tid på oppdrag dersom det er leveringsforsinkelser eller andre problemer fra IKEA's side som gjør det umulig å utføre montering til planlagt tidspunkt. Du vil alltid motta en melding om dette da den nye tiden ikke nødvendigvis matcher tiden du har i kalenderen din. Har du ikke mulighet til ny tid anbefaler vi at du kontakter kunde.
-
Hva skjer om jeg kansellerer?
Kansellerer du oppdraget vil kunden motta beskjed om dette. Vi vil samtidig forsøke å finne en ny match for kunden innenfor samme tidsvindu. Finner vi ikke en ny match blir vi nødt til å kontakte kunden og finne et nytt tidspunkt med en annen fikser. Vi anbefaler derfor alltid at du heller forsøker å finne en ny tid enn å kansellere oppdraget.
-
Hva om jeg gjør mer enn det som står i produktlisten?
Du skal kun gjøre det som står beskrevet i produktlisten da det er dette du får betalt for. Hvis kunden ønsker montering av andre møbler har IKEA mulighet til å oppdatere produktlisten slik at prisen blir oppdatert hos deg (før jobben begynner). Du kan også selv legge inn minutter for ekstratjenester du har utført som er utenfor produktlisten. For eksempel oppheng av bilder, reparasjon av en knirkete stol eller resirkulering av emballasje. Dette gjøres inne på jobbsiden. Viktig: Husk å avklare den ekstra utgiften med kunden før den registreres.
-
Hva gjør vi med møbler som trenger spesialtilpasning?
Ved spesialtilpasninger (arbeid som ikke står beskrevet i bruksanvisningen) kan du legge inn dette som en ekstra tjeneste. Ekstra tjenester teller i 15-minutt intervaller og baserer seg på timeprisen din.
Husk å informere kunden om dette (skriftlig) i forkant av oppdraget slik at det ikke blir et potensielt pris-sjokk.
Spørsmål om hvordan man får tildelt IKEA Direkte-oppdrag:
-
Hvordan blir man "anbefalt fikser"?
Å bli anbefalt fikser handler ikke bare om profilstyrken, men også om du bor nære kunden eller ikke. Vi vet at oppdrag med mindre reisevei også er mer attraktiv for deg som fikser, og derfor velger vi å legge vekt på dette i matchingen. I korthet må du: 1) Bo nære kunden. 2) Ha erfaring fra tidligere Luado-jobber med forespurt tjeneste. 3) Ha høyest profilstyrke sammenlignet med de andre i ditt område.
-
Hvordan får jeg IKEA Direkte-oppdrag?
For å motta IKEA Direkte-oppdrag må du være anbefalt fikser innenfor det tidspunktet kunden ønsker hjelp. Det vil si at kalenderen din bør være oppdatert med riktige datoer, men også antall timer tilgjengelig. Står du for eksempel ledig torsdag fra 17-19, men kan jobbe 17-21, så kan det være at du mister et 4 timers kvelds-oppdrag. Vi anbefaler at du går inn i kalenderen din så ofte du kan for å oppdatere!