Hver uenighet som oppstår på Luado er unik. Det finnes derfor ikke noe fasitsvar på hva som burde gjøres i akkurat ditt tilfelle. Vi ser allikevel at disse sakene går igjen:
- Fikser har gjort en dårligere jobb enn forventet
- Fikser har gjort en skade
- Kommunikasjonen fra kjøper eller fikser har ikke vært god nok
- Fikser eller kjøper møtte ikke som avtalt
- Mangel på kompetanse
- Feilvurdert omfang av oppdrag
Gjennom brukervilkårene vi har satt er både kjøper og fikser beskyttet i tilfeller som dette. Vi vil særlig gjøre deg oppmerksom på at ingen økonomiske krav kan stilles før fikser har fått sjansen til å rette opp i feilen.
Det vil si at dersom kompetansenivået til fikser ikke har vært tilstrekkelig (men han/hun tok likevel på seg oppdraget), kan fikser for eksempel bestille hjelp fra en annen fikser til å fullføre oppdraget i kombinasjon med at prisen blir redusert for kjøper da det har oppstått komplikasjoner på oppdraget.
I tillegg kan samme sak hende fordi fikser feilvurderte kompetansenivået sitt for jobben fordi kjøper ikke informerte viktige detaljer på forhånd – i et sånt tilfelle kan saken snu mot at fikser burde få betalt for å møte på jobben og utføre jobben til beste evne.
Det kan med andre ord være mange variabler med i en konflikt – og ting er ikke alltid svart/hvitt. Vi har derfor lagd en liten liste med forslag til løsninger (som også kan kombineres).
Forslag til løsninger:
- Reduser prisen/ingen betaling. Skjer ofte dersom fikser ikke har opprettholdt sin del av avtalen
- Fikser retter selv opp i arbeidet. Skjer ofte dersom kommunikasjonen ikke har vært tilstrekkelig
- Forsikringen blir tatt i bruk. Se mer informasjon om forsikringen her.
- Fikser får hjelp til å rette opp i jobben. Skjer ofte dersom kompetansen ikke har vært tilstrekkelig eller en skade har oppstått
Det er viktig å huske på at avtalen om oppdrag via Luado er inngått mellom deg og fikser/kjøper jfr. våre brukervilkår. Luado står derfor ikke ansvarlig for at ting ikke går som planlagt på oppdraget.
Det er likevel svært viktig for oss å ha gode brukere på plattformen som forstår ansvaret ved å inngå en avtale med en ukjent person.
Dersom du mener at en bruker (fikser/kjøper) strider mot våre brukervilkår eller verdier, ønsker vi at du melder inn dette separat slik at vi kan ta en vurdering av om brukeren får fortsette å være en del av plattformen.
Å opprettholde det gode miljøet vi har på Luado er helt essensielt for videre utvikling.